سه نظام و چهار نظام

سه نظام و چهار نظام چیست؟

سه نظام و چهار نظام یکی از انواع لوازم تراشکاری هستند. این ابزار به عنوان یک گیره حیاتی برای بستن قطعه کار شناخته می‌شوند. این ابزار دارای انواع و اندازه‌های متنوعی هستند و هر کدام در یکی از موقعیت‌های تراشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. سه نظام دارای سه فک و چهار نظام دارای چهار فک است. وظیفه این فک‌ها نگهداری قطعه در پیشانی این ابزار تراشکاری است. در صنعت تراشکاری از این ابزار برای بستن قطعات گرد و یا چند ضلعی بر روی انواع ماشین تراشکاری استفاده می‌شود. استفاده از سه نظام برای بستن قطعه کار نسبت به چهار نظام رایج‌تر است. بنابراین می‌توان گفت که ابزار سه نظام در صنعت تراشکاری به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات شناخته می‌شود.

این محصول به طور معمول از نمونه‌های با کیفیت چدن ساخته می‌شود. گاهاً از فولاد آهنگری نیز در طول پروسه تولید این ابزار استفاده می‌شود. سه نظام و چهار نظام دارای کاربردهای زیادی در صنعت تراشکاری هستند. به همین خاطر است که به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت تراشکاری شناخته می‌شوند. مهم است که شما با آگاهی کامل اقدام به خرید این محصول کنید. تدبیر پاسارگاد نوآور که به عنوان یک مجموعه معتبر برای خرید انواع لوازم تراشکاری شناخته می‌شود، امروز قصد دارد تا اطلاعات مفیدی را در زمینه مشخصات فنی این محصول و در اختیار شما قرار دهد. بنابراین اگر شما هم یکی از کسانی هستید که قصد خریداری این ابزار تراشکاری را دارید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. تا بتوانید بهترین نمونه‌های آن را با قیمت‌های اقتصادی خریداری کنید.

سه نظام و چهار نظام چیست؟

خرید سه نظام و چهار نظام

مجموعه تدبیر پاسارگاد نوآور یک مجموعه شناخته شده برای خرید انواع لوازم تراشکاری است. این مجموعه طیف وسیعی از لوازم تراشکاری را همچون سه نظام و چهار نظام با کیفیت بالا به بازار عرضه می‌کند. انواع محصولات این مجموعه از برندهای شناخته شده و معتبر داخلی و خارجی تامین شده‌اند. بنابراین از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. بسیار حائز اهمیت است که ابزار تراشکاری را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. تا بتوانید نمونه‌های استاندارد و با کیفیت بالا را در صنعت تراشکاری به کار بگیرید. شما عزیزان می‌توانید انواع لوازم تراشکاری را از مجموعه تدبیر پاسارگاد نوآور با قیمت‌های اقتصادی و کیفیت مطلوب خریداری کنید. برای این امر می‌توانید از طریق سایت رسمی مجموعه تدبیر پاسارگاد نوآور و یا مراجعه به شعبه این مجموعه در تهران، اقدام کنید. می‌توانید برای خرید انواع لوازم تراشکاری از این مجموعه از طریق فرم زیر اقدام کنید.

ثبت سفارش

کاربرد سه نظام و چهار نظام

از این ابزار برای نگهداری قطعه‌هایی استفاده می‌شود که شکل ناموزون دارند. این محصول قابلیت تنظیم مستقل هر کدام از دندانه‌ها را به کاربر ارائه می‌دهد. این محصول به عنوان یک قطعه قابل اطمینان برای نگه داشتن قطعات مختلف در صنعت تراشکاری کاربرد دارد. شما می‌توانید از و چهار نظام برای نگهداری قطعه کار با اعمال فشار به صورت شعاعی در قطر داخلی و یا خارجی استفاده کنید. این محصول در فرایندهای مختلف تراشکاری کاربرد دارد. برخی از فرایندهایی که در طول آن از این تجهیزات استفاده می‌شود شامل فرایند تراشکاری، قلاویزکاری، سوراخ کاری و سنگ زنی می‌شود.

همچنین این ابزار وظیفه انتقال نیرو از موتور به مته را در دستگاه‌های مختلف تراشکاری همچون دریل انجام می‌دهد. این به این معناست که شما می‌توانید با نصب نمونه‌های مختلف آن روی دریل، انواع مته را روی دریل مورد نظر خود قرار دهید و روی نقاط مورد نظر اقدام به تراشکاری کنید. به طور کلی می‌توان گفت که مهمترین کاربرد این محصول این است که به عنوان یک بستر قرارگیری و چرخیدن مته داخل دستگاه مورد استفاده قرار بگیرد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که این ابزار در داخل فرز تراشکاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت که این محصول به عنوان یکی از متداول‌ترین ابزار برای نگهداری قطعه کار در صنعت تراشکاری شناخته می‌شود. شما با استفاده از آن قادر خواهید بود که قطعه‌ها را روی دستگاه‌های تراشکاری ببندید و اقدام به پرداختن به فرایندهای متنوع تراشکاری کنید.

تفاوت سه نظام و چهار نظام چیست؟

این ابزارآلات به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت تراشکاری شناخته می‌شوند. اما هر کدام از نمونه‌های مختلف این محصول دارای کاربردهای خاص خودشان هستند. بنابراین در یکی از موقعیت‌های تراشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما بایستی با توجه به نیاز خود نمونه مناسب را خریداری کنید. در ادامه این مطلب به معرفی تفاوت‌های عمده و اصلی این دو محصول در صنعت تراشکاری می‌پردازیم. این تفاوت‌ها را بررسی کنید تا بتوانید با توجه به نیاز خود، محصول سازگار را خریداری کنید.

حرکت فک‌ها

در ابزار سه نظام تراشکاری، حرکت فک‌ها به صورت همزمان و متناسب با یکدیگر است. که باید به آن توجه کنید این است که حرکت فک در چهار نظام از یکدیگر مستقل است. حرکت فک در چهار نظام یک سیستم جداگانه تعبیه شده است.

عمق برش

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که عمق برش در ابزار سه نظام به طور معمول کم است. اما ابزار چهار نظام تراشکاری می‌تواند برش با عمق‌های بیشتری را برای شما ایجاد کند. بنابراین یکی از مهمترین تفاوت‌های این دو ابزار این است که می‌توانید از چهار برای ایجاد برش‌های عمیق‌تر نسبت به سه استفاده کنید.

تفاوت در طراحی و مشخصات فنی

جالب است بدانید که در ابزار 3 نظام تراشکاری یک دکمه برای سفت و یا شل کردن فک‌ها در نظر گرفته شده است. از این دکمه برای کنترل ابزار استفاده می‌شود. اما در ابزار چهار نظام تراشکاری، چهار کلید اصلی وجود دارد که هر کدام وظیفه کنترل یکی از فک‌ها را بر عهده دارند. لازم به ذکر است که 4 نظام قدرت بیشتری نسبت به 3 نظام دارد. به همین خاطر است که این ابزار برای کارهای سنگین مناسب نیست اما می‌توانید از چهار نظام برای کار با قطعات سنگین نیز استفاده کنید. چرا که این محصول از مقاومت و استحکام قابل توجهی برخوردار است.

طراحی فک‌ها

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که طراحی فک در سه نظام به شیوه‌ای است که بستن قطعه کار برای چرخ‌های نامتقارن امکان‌پذیر نیست. در سه نظام تراشکاری قطعه روی مرکز نگه داشته می‌شود. اما در چهار نظام تراشکاری، طراحی به گونه‌ای انجام شده است که برای گردش‌های نامتقارن نیز کاربرد داشته باشد. بنابراین این ابزار به عنوان یک ابزار قابل اطمینان برای استفاده در گردش‌های نامتقارن است.

شکل قطعه و آماده شدن برای تراش

یکی از مهمترین تفاوت‌های این دو ابزار با یکدیگر، شکل قطعه قبل از تراشکاری است. به طور معمول از ابزار سه نظام برای قطعاتی استفاده می‌شود که دارای شکل منظم هستند و می‌توان آن را در مرکز دستگاه استفاده کرد. اما از دستگاه چهار نظام تراشکاری برای قطعاتی استفاده می‌شود که شکل نامنظمی دارند.

محصول پیشنهادی: فرز فرم

مشخصات فنی 

این ابزار دارای دو مدل اتومات و آچاری هستند. مدل اتومات نیز دارای دو نوع نیمه فلزی و تمام فلزی است. این ابزارآلات به صورت معمول دارای سایزهای ۶.۵ تا ۱۶ میلی‌متر هستند. به طور معمول نوع ۱۳ میلیمتر از بقیه انواع کاربردی‌تر است. سایزبندی این ابزارآلات به این معنی است که به طور مثال ابزار سه نظام ۱.۵ تا ۱۳ میلیمتر دارای توانایی استفاده و قرارگیری در کنار مته ۱.۵ تا ۱۳ میلیمتر را دارد.

رایج‌ترین ابعاد چهارنظام:

  • 3 اینچی: 80mm
  • 4 اینچی: 100mm
  • 5 اینچی: 125mm
  • 6 اینچی: 160mm

اجزا

این ابزارآلات از چند قسمت اصلی تشکیل شده‌اند. هر کدام کاربردهای خاص خودشان به را دارند. در ادامه به معرفی اجزای تشکیل دهنده این ابزار در تراشکاری می‌پردازیم.

پارچه: به فک‌هایی که ابزار را نگه می‌دارند، در صنعت تراشکاری پارچه گفته می‌شود.
حلزونی: به چرخ دنده‌هایی که ابزار را در هنگام چرخش، باز و بسته می‌کنند حلزونی گفته می‌شود. بخشی از قسمت حلزونی دارای دنده‌های ساده است و بخش دیگری که به فک متصل می‌شود دارای شیار است.
قرقری: این قسمت نوعی چرخ دنده مخروطی است که با چرخ دنده حلزونی در هنگام چرخیدن ابزار درگیر می‌شود.
پوسته: این قسمت اجزای مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند.
فک: فک‌ها وظیفه نگهداری قطعه را دارا هستند. مهمترین تفاوت این دو ابزار با یکدیگر در میزان فک‌ها است.

نصب سه نظام و چهار نظام

نصب و نگهداری

هر فک دارای اعدادی است که نشان دهنده شکافی است که باید وارد آن شود. به طور مثال فک شماره یک باید در شکاف شماره یک قرار بگیرد. این روال برای انواع فک‌ها همچون فک دوبعدی نیز صادق است و شما بایستی هر فک را به صورت متوالی روی شکاف مناسب قرار دهید و نصب کنید. از فک شماره یک شروع کنید و به ترتیب ادامه دهید. هنگامی که فک‌ها در درون شکاف مناسب قرار گرفتند، بر روی محور مرکزی ابزار متمرکز می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که فک‌ها در مرکزی‌ترین قسمت ابزار قرار گرفته باشند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در هنگام کار با ابزار سه نظام (Chuck) باید از قطعات با شعاع متقارن استفاده کنید که هیچ گونه ناهمواری در روی سطح آن وجود ندارد. اما می‌توانید در هنگام کار با ابزار چهار نظام از قطعه‌های متنوع استفاده کنید. در ادامه به صورت جزئی به معرفی برخی از مواردی می‌پردازیم که بایستی در هنگام کار با چنین ابزاری بررسی کنید.

  • گاهی اوقات ممکن است که فک‌ها درون قطعات نرم فرو بروند. توجه کنید که این امر می‌تواند روی تمرکز قطعه کار تاثیرگذار باشد.
  • اگر کل قطعه را بدون برداشتن از روی سه نظام، طراحی و تراشکاری می‌کنید باید توجه کنید که می‌توانید برخی از قسمت‌های آفست را حذف کنید و تا حد امکان دقیق‌ترین قطعه را تولید کنید.
  • ماشین کاری یک قطعه با تنظیم مشخص و ثابت می‌تواند به شما کمک کند تا انحرافات را تا حد قابل توجهی حذف کنید.
  • بسیار حائز اهمیت است که پس از مدتی کار با ابزار آن را به صورت مجدد جهت‌گیری کنید. می‌توانید پس از هر یک ساعت کار این کار را انجام دهید.

قیمت سه نظام و چهار نظام

این ابزار با مواد اولیه مختلفی طراحی و تولید می‌شود. به همین خاطر است که در بازار دارای قیمت‌های متنوعی است. مهم است که برای خرید انواع لوازم تراشکاری تنها به فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده اطمینان کنید. قیمت این دسته از ابزارآلات متنوع هستند. اما در صورتی که بتوانید آن را از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده خریداری کنید، می‌توانید قیمت‌های کمتر و به صرفه‌تری را برای آن بپردازید. به طور مثال این محصول با اقتصادی‌ترین قیمت‌ها در مجموعه تدبیر پاسارگاد نوآور به فروش می‌رسد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت روز این محصول با یکی از شماره‌های مجموعه تبدیل پاسارگاد نوآور تماس حاصل کنید.

از آنجایی که قیمت ابزارآلات تراشکاری به صورت روزانه در حال تغییر هستند، بهترین راه برای کسب اطلاعات در زمینه قیمت روز انواع لوازم تراشکاری، برقراری ارتباط با مجموعه‌های فروشنده و تامین کننده است. با یکی از شماره‌های مجموعه تدبیر پاسارگاد نوآور تماس حاصل کنید تا به مشاورین پشتیبانان فروش این مجموعه ارجاع داده شوید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تر، به شعبه حضوری این مجموعه در تهران مراجعه کنید.

محصول پیشنهادی: دسته قلاویز

خرید سه نظام و چهار نظام
قیمت سه نظام و چهار نظام

لوازم تراشکاری در تدبیر پاسارگاد نوآور

مجموعه تدبیر پاسارگاد نوآور یک مجموعه شناخته شده و معتبر برای فروش انواع لوازم تراشکاری است. این مجموعه نزدیک به یک دهه در زمینه فروش انواع این دسته از تجهیزات تجربه دارد. خاطر است که توانسته است با برندهای شناخته شده داخلی و خارجی همکاری کند. بنابراین محصولات مجموعه ما همواره از بالاترین حد کیفیت برخوردار هستند. بایستی توجه کنید که این محصولات گواهینامه‌های کیفی را نیز دریافت کرده‌اند. بنابراین به عنوان یک گزینه هوشمندانه برای به کارگیری در صنایع تراشکاری شناخته می‌شوند. تمرین این دسته از تجهیزات از برندهای داخلی شناخته شده و معتبر، باعث شده است تا این محصولات مزایا و ویژگی‌های قابل توجهی را به کاربران ارائه کنند. بنابراین می‌توان گفت که مجموعه تدبیر پاسارگاد نوآور به عنوان بهترین مجموعه برای خریداری انواع لوازم تراشکاری شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است که تدبیر پاسارگاد نوآور بستری را فراهم کرده است که بتوانید قبل از خرید با مشاورین و پشتیبانان فروش ارتباط بگیرید. این امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات جزئی و تخصصی‌تر را برای خرید هر کدام از محصولات از مهندسین صنعتی کسب کنید. لازم به ذکر است که انواع لوازم تراشکاری در مجموعه تدبیر پاسارگاد نوآور، با قیمت عمده به فروش می‌رسند. بنابراین شما می‌توانید بهترین نمونه‌های ابزار تراشکاری را با قیمت‌های اقتصادی از این مجموعه خریداری کنید.