وبلاگ

ویژگی های لباس آتش نشانی

ویژگی های لباس آتش نشانی

خطرات کار آتش نشانی فقط محدود به مقابله با آتش نیست و طیف گسترده تری از خطر را متحمل می شوند. از این رو باید لباس مناسب بپوشند. لباس کار آتش نشانی باید در برابر اجسام تیز و برنده هم مقاومت داشته باشد؛ و از ورود آب و رطوبت جلوگیری کند. همه ما می دانیم که آتش نشان ها با خطر مواجه می شوند. لباس آتش‌نشانی از آن دسته البسه ایمنی است که؛ باید حتما از نظر استاندارد‌ های کیفی و فنی در سطح بسیار بالایی قرار داشته باشد. اولین ویژگی در لباس های آتش نشانی ضد حریق بودن آن هاست و از الیافی ساخته شده اند که؛ گرما و حرارت را بازتاب می دهد. آتش نشانان نیازمند لباسی هستند که؛ آتش سبب سوختن آن نشود و برای این افراد خطر آفرین نباشد. ویژگی های لباس آتش نشانی دارای تنوع در رنگ و مدل است؛ و با توجه به شرایط آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

لباس عملیاتی آتش نشان ها در حریق

در این میان باید آتش نشان ها لباس هایی به تن داشته باشند که؛ خطرات را از آن ها دفع کند. لباس هایی که برای آتش نشان ها در نظر گرفته شده، تنوع دارند؛ و بسته به شرایطی که در آن گرفتار هستند، مصرف می شود. ولی البسه ضد حریق تنها ویژگی مورد انتظار برای آتش ‌نشان‌ ها نیستند. بلکه باید ویژگی‌ های تخصصی دیگری نیز داشته باشند؛ تا به عنوان یک لباس استاندارد آتش‌ نشانی از آن‌ ها یاد کنیم. لباس آتش نشانی با توجه به عملیاتی که پیش می آید متفاوت است. از کارایی های مرتبط با آن عملیات برخوردار می باشد. لباس آتش نشانی با توجه به عملیاتی که پیش می آید متفاوت است؛ و از کارایی های مرتبط با آن عملیات برخوردار می باشد. باید بگوییم که از دیگر ویژگی های لباس آتش نشانان مقاوم بودن؛ آن ها در برابر بریده شدن و پاره شدن است.

بر روی لباس آتش نشانی باید در قسمت بیرونی جیب داشته باشد؛ تا آتش نشان بیسیم یا تجهیزات مورد نیاز خود را در آن قرار دهد. همان طور که می دانیم آتش نشان ها اغلب با آتش سر و کار دارند. پس باید لباس هایی داشته باشند که حرارت را انعکاس دهند و از جنس الیاف نسوز باشند. خصوصیات لباس آتش‌نشانی استاندارد در سطوح مختلفی قابل بررسی است که؛ هریک از این ویژگی ‌ها از نظر اصول حیاتی بسیار مهم و ضروری هستند. دیگر جز پوشش آتش نشانان کلاه آتش نشانی است. کلاه آتش نشانی اهمیت بسیاری دارد. کلاه آتش نشانی انواع زیادی دارد.

ویژگی های لباس کار آتش نشان ها چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم یکی از مهم ‌ترین خصوصیت لباس آتش‌نشانی استاندارد؛ داشتن خاصیت ضد حریق یا مقاومت درمقابل سوختگی است. باید بگوییم معمولا برخی البسه ایمنی غیر استاندارد دارای موادی سمی و خطرناک هستند که؛ می‌ تواند در استفاده بلند مدت خطرناک و حساسیت‌ زا باشد. کاربرد این لباس نسبت به دیگر وقایع بیشتر است. لباس مناسب حریق از الیاف نسوز تهیه شده و به صورت سه لایه ساخته می شوند. با توجه به انجام عملیات در شرایط مختلف آب هوایی لازم است. تا لباس آتش نشانی در محافظ برابر نفوذ آب و رطوبت باشد. با توجه به انجام عملیات در شرایط مختلف آب هوایی لازم است؛ تا لباس آتش نشانی در محافظ برابر نفوذ آب و رطوبت باشد. لازم به توضیح است که لباس کار آتش نشانی باید در برابر اجسام تیز و برنده هم مقاومت داشته باشد؛ و از ورود آب و رطوبت جلوگیری کند.

همیشه در سوانح آتش تنها عامل تهدید کننده برای آتش‌ نشان ‌ها نیست. بنابراین این البسه باید در مقابل مواد شیمیایی اسیدی خاصیت مقاوم داشته باشند. یکی از ویژگی های این لباس رفع تعریق آتش نشانان با استفاده از گورتکس در لایه ی داخلی آن است؛ که به جریان دادن هوا کمک می کند. وجود چند ویژگی در لباس کار آتش نشانی ممکن است؛ سبب سنگین شدن آن شود اما در صورتی که لباس برای این افراد سنگین باشد. فعالیت برای آن ها دشوار خواهد بود. استفاده از دستکش آتش نشانی اهمیت دارد. چرا که دستکش آتش نشانی از سوختن دست جلوگیری می کند. دستکش آتش نشانی انواع مختلفی دارد.

خواص PBI جهت ساخت لباس آتش نشانی

لایه داخلی لباس باید به گونه ای باشد که؛ انتقال هوا به خوبی انجام شود و تعریق آتش نشان را به حداقل برساند. آتش‌نشان‌ها در هنگام عملیات اطفاء حریق در اماکنی حضور دارند؛ که دما می ‌تواند تا مقدا زیادی افزایش بیابد. اما در مواقعی که آن‌ها مستقیما به آتش می ‌زنند ورودی‌های تهویه در آستین‌ ها و پایین پا ها چفت شده؛ تا از نظر ایمنی در حالت تدافعی کامل قرار گرفته باشند. به طور معمول نیروهایی که با آتش دخالت دارند. لباس آن ها نارنجی و قرمز است و دیگر نیرو های پیشتیبانی که از حریق دور هستند؛ از رنگ سرمه ای و طوسی استفاده می کنند. حوادث ممکن است در هر ساعت از شبانه روز رخ دهد به همین خاطر لازم است. تا از نوار های شب رنگ در طراحی لباس آتش نشانی استفاده شود. این لباس کار، حداکثر ایمنی را دارد تا علاوه بر نسوز بودن.

بر روی لباس آتش نشانی باید در قسمت بیرونی جیب داشته باشد. تا آتش نشان بیسیم یا تجهیزات مورد نیاز خود را در آن قرار دهد. درصورت استفاده از البسه نفوذپذیر و غیراستاندارد درهنگام عملیات ممکن است؛ گاز‌های داغ و سمی به داخل بدن آتش‌ نشان‌ها نفوذ کند و پوست این عزیزان را دچار حساسیت و آسیب کند. یونیفرم آتش نشانانی که با آتش در تماس هستند با نیروهایی که به خاموش کردن و مبارزه با آن میپردازند؛ تفاوت هایی دارد و طبیعتا ایمنی این لباس ها بسیار بیشتر است. که این موارد لازمه استفاده از تجهیزات آتش نشانی است.

لباس آتش نشانی در مبارزه با حریق

حوادث ممکن است در هر ساعت از شبانه روز رخ دهد به همین خاطر لازم است. تا از نوار های شب رنگ در طراحی لباس آتش نشانی استفاده شود. کلاه ایمنی، دستکش، اورکت و شلوار و کفش پوش مناسب، در ساختار این لباس وجود دارد؛ که البته الیاف آن ضد گرما است و قابلیت نسوز دارد. سایز لباس کار آتش نشان ها باید در اندازه های گوناگون باشد؛ تا هر آتش نشان دقیقا سایز لباس خود را به تن کند. باید آستین لباس مماس بر مچ دست باشد تا خطرساز نباشد. البسه ایمنی آتش ‌نشانی در محل‌های یقه، سر آستین و پایین شلوار دارای ویژگی‌هایی هستند؛ که از ورود هوا به داخل در مواقع تدافعی جلوگیری کند. این لباس می تواند هم به صورت جداگانه و سرهمی باشد. و از شلوار و اورکت تشکیل می شود. شتن یک لباس کار با تمام خصوصیات گفته شده ممکن است سخت باشد.

اگر محیطی که آتش نشان قرار است در آن عملیات انجام دهد، خطر برق گرفتگی را به همراه داشته باشد؛ این لباس به صورت ایمن، الکتریسیته را به زمین انتقال می دهد. این لباس همان لباسی است که بیشترین استفاده را دارد. همه آتش نشان ها در مبارزه با حریق، این لباس را به تن می کنند. همواره ضد آتش بودن لباس ‌های آتش ‌نشانی تنها ویژگی مفید نیست. بلکه ویژگی انتقال گرمایی پایین برای این لباس‌‌های جزء استاندارد ‌های سطح بالا و ضروری است. به طور معمول نیروهایی که با آتش دخالت دارند لباس آن ها نارنجی و قرمز است.

لباس کار آتش نشانی برای محیط های مرطوب خطرناک

باید بگوییم همه آتش نشان ها در مبارزه با حریق، این لباس را به تن می کنند. لباس های عملیاتی آتش نشان ها، معمولا سه لایه ای هستند. و جنس آن ها از الیاف نسوز است تا در برابر شعله و حرارت مقاومت باشد. اگر یک لباسی ایمنی ضد حریق از نظر انتقال گرمایی استاندارد نباشد؛ می‌ تواند آتش ‌نشان‌ ها را در تماس با آتش دچار سوختگی‌ های سطحی کند. اگر یک لباسی ایمنی ضد حریق از نظر انتقال گرمایی استاندارد نباشد؛ می ‌تواند آتش‌ نشان ‌ها را در تماس با آتش دچار سوختگی‌ های سطحی کند. بهتر است لباس آتش نشانان را در سایز های مختلف آماده کنند. تا هر فردی با هر قد و هیکلی بتواند از آن استفاده کند. لازم به توضیح است که این لباس کار هم که به شکل اورال یا یک سره است. همچون لباس کار مقاوم در برابر الکتریسیته عمل می کند.

تمام لباس های عملیاتی آتش نشان ها باید دارای استاندارد جهانی مخصوص آتش نشانی باشد. چرا که اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد، آتش نشان ها را با خطر مرگ مواجه می کند. معمولا در عملیات اطفاء حریق آب را از طریق شلنگ‌ های آتش ‌نشانی به صورت بارانی بر روی آتش می ‌ریزند. وزن یک لباس آتش‌ نشانی با توجه به ویژگی‌ های زیادی که دارد؛ قطعا سنگین‌ تر از دیگر البسه است. لباس هایی نیز با همین شکل وجود دارد که مناسب تماس با آتش نیستند؛ و با قابلیت ضد حریق تنها برای عبور از درون آتش مناسب است.

به این صفحه امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *