وبلاگ

تعمیر لامپ ال ای دی (LED)

تعمیر لامپ ال ای دی

در این مجله اینترنتی قصد داریم به برسی دلایل مختلف خرابی و تعمیر لامپ های ال ای دی بپردازیم. با توجه به بالا بودن قیمت تمام اجناس و وسایل مختلف، تعمیر بسیار بصرفه تر از تهیه وسایل خراب ما می‌باشد. با این حال آرزومندیم اوضاع و شرایط کشورمان بقدری خوب شود که خرید هیچ وسیله‌ای برای مردم عزیزمان دشوار نباشد.لامپ ال ای دی بصرفه ترین نوع لامپ از نظر مصرف برق می‌باشد. همچنین این نوع لامپ ها هنگام نصب یا استفاده کاملا بی‌خطر هستند. همه ما با حذف لامپ های رشته ای از زندگیمان و جایگزین کردن لامپ های LED سود بزرگی به محیط زیست وارد کرده ایم. در این بخش بسیار مهم ما به شما عزیزان پیشنهاد استفاده از تجهیزات ایمنی را در کار میکنیم. حتی در هنگام لامپ LED پیشنهاد میشود تا از تجهیزات ایمنی استفاده کنید. برای مشاهده این محصولات روی لینک تجهیزات ایمنی کلیک کنید.

لامپ های رشته ای معمولی به هیچ وجه قابل تعمیر نیستند، در حالی که لامپ های  ال ای دی تقریباً همه چیز را می توانید تعمیر کنید. فقط باید نقص را پیدا کنید. مقداری تعمیر کنید و طول عمر لامپ خود را افزایش دهید. اگر با عملیات تعمیر آشنا هستید، می توانید تمام ابزارهای لازم را در خانه پیدا کنید. تنها چیزی که نیاز دارید مقداری زمان است و در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

انتشار نور از لامپ ال ای دی بعلت توانایی انتشار نور در بعضی از شرایط خاص است. یک دیود ساطح کننده نور در این نوع لامپ ها وجود دارد که با عبور جریان الکتریکی از آن، باعث ایجاد روشنایی می‌شود. لامپ های ال ای دس تنها با عبور جریان دی سی از خود نور منتشر می‌کنند.

تعمیر لامپ LED تخصصی:

در این بخش قصد داریم به صورت تخصصی تعمیر لامپ LED را برای شما عزیزان تشریح کنیم. هر چند پیشنهاد میکنیم در ابتدا اگر شما مشکل تنفسی شدید و یا مشکل قلبی دارید از کمترین حد تجهیزات ایمنی تنفسی استفاده کنید. هر چند احتمال تهدید شدن و خطر توسط یک لامپ برای تنفس شما غیر عقلانی است، اما احتیاط شرط عقل است و بهتر است در هنگام کار ضمن استفاده دستکش مناسب این کار بهتر است از تجهیزات ایمنی تنفسی نیز استفاده کنید. برای استفاده از این دسته محصولات و مشاهده تمامی محصولات تجهیزات ایمنی مناسب هنگام تعمیر لامپ ال ای دی، روی لینک تجهیزات ایمنی تنفسی کلیک کنید.

روش کار دیود پخش کننده نور

در اینجا مشخصات عملکرد یک دیود 5730 را برسی می‌کنیم:

حداکثر جریان260 میلی آمپر
جریان مستقیم180 میلی آمپر
ولتاژ5 ولت
توان اتلاف.63
زاویه پرتو120 درجه
نوع لنزال ای دی شفاف
دمای کارکرد-40 تا +85 درجه
دمای نگهداری-40 تا +100 درجه
دمای لحیم کاری260 درجه

 

به بیان ساده تر یک لامپ ال ای دی جریات الکتریکی را به انتشار نور تبدیل می‌کند. این منبع نور از یک کریستال بر پای نارسانا، یک محفظه و یک سیستم نوری تشکیل شده است. برای افزایش پایداری لامپ ال ای دی، فضای بین کریستال و لنز پلاستیکی با سیلیکون شفاف پر شده است. پای آلومینیومی انتشار گرما را کاهش می‌دهد و بدین سبب در حالت عادی لامپ ال ای دی گرمای کم تری را انتشار می‌دهد.

 

بخش پیشنهاد: اگر شما قصد خرید یک دستکش ایمنی تخصصی را دارید، پیشنهاد ما به شما خرید دستکش هوبارت چرمی است. دستکش هوبارت چرمی یک دستکش حرفه ای و تخصصی ایمنی است. این دستکش یک دستکش آلمانی بسیار بسیار با کیفیت است. اگر قصد مشاهده این محصولات را دارید، به صفحه دستکش هوبارت چرمی مراجعه کنید.

هرچه جریان بیشتری از دیود عبور کند نور آن بیشتر می‌شود. با این حال به دلیل مقاومت داخلی، دیود گرم می‌شود و تحت جریان زیاد احتمال دارد بسوزد. و همچنین لایه پلاستیکی نارسانه بین مدار ذوب می‌شود. بنابر این یک لامپ ال ای دی باید دارای یک منبع تغزیه، یک درایور و یک خارح کننده گرما باشد.

قسمت های مختلف در تعمیر لامپ ال ای دی

1- دیسپاتور یا خط دهنده: این قسمت از لامپ از پراکندگی نور لامپ جلو گیری می‌کند و به نور لامپ جهت می‌دهد. همچنین نور لامپ را طی زاویه ای خاص منتشر می‌کند. یکی از مهم ترین قسمت های لامپ ال ای دی دیسپاتورر است.

2-پی بی سی: این قسمت تخته ای است که روی پایه آلومینیومی قرار دارد و حاوی ال ای دی است. مفدار موجودیت ال ای دی بستگی به طراحی هاص لامپ دارد. بین پی بی سی و هیت سینک، خمیر حرارتی برای انتقال حرارت بالا وجود دارد.

3-سینک حرارتی یا هیت سینک: این قطعه برای خروج گرما از لامپ طراحی شده است. و برای خروج گرما از ال ای دی نقش به سزایی دارد.

4- کلاهک لامپ: کلاهک لامپ ار آلیاژ مس و روی با پوشش نیکل ساخته می‌شود.

5- مدار الکترونیکی: برای تبدیل جریات AC به DC به مقدار مورد نیاز طراحی شده است.این قطعه با کیفیت عملکرد لامپ را هنگام پرش ولتاژ تعیین می‌کند زیرا جریان بیش از باعث فرسودگی آنی لامپ های ال ای دی می‌شود.

انواع مدار های الکتریکی زیادی در لامپ های ال ای دی وجود دارد، که ما به برسی تعدادی از آن ها می‌پردازیم:

 

 

مدار های ساده ای وجود دارند که ولتاژ آنها توسط یک خازن کنترل می شود و همچنین مدار های پیشرفته تری با استفاده از ریزتراشه ها وجود دارد. این نوع درایورها نه تنها ولتاژ را محدود می کنند، بلکه مصرف بهینه برق را نیز تضمین می کنند و عملکردهای حفاظتی را انجام می دهند. درایورهای دارای ریزتراشه مدرن‌تر و کارآمدتر هستند، اما تولید آنها دشوارتر و در نتیجه گران‌تر می‌باشد.

عملکرد و عیب یابی در تعمیر لامپ ال ای دی

کارکرد لامپ ال ای دی بسیار ساده است: ابتدا جریان AC از منبع برق بوسیله سیم به مدار الکتریکی تزرییق می‌شود. سپس این جریان به DC تبدیل می‌شود. این جریان در مسیز ال ای دی عبور می‌کند و به نور تبدیل می‌شود. سپس گرما از طریق یک برد حاوی هیت سینک خارج می‌شود. لامپ های ال ای دی دارای ابتدا پیچیده به نظر می‌رسند اما طراحی مشابهی دارند و با استفاده از اصول یکسان ساخته شده اند. با تعمیر اولین لامپ، لامپ های بعدی بسیار ساده و آسان می‌شوند.اکثر لامپ های جدید دارای ال ای دی اس ام دی هستند که به صورت سری بعنوان منبع نور است.

اگر یکی از دیود ها سوخته باشد بقیه دیود ها کار نمی کند و لامپ ال ای دی روشن نمی‌شود. اغلب این مشکل دلیل خراب شدن لامپ های ال ای دی می‌باشد. با این حال گاهی اوقات با سوختن دیود مشکلی پیش نیامده و لامپ به کار خود ادامه می‌دهد.

 

ال ای دی ها ممکن است به علت های مختلفی بسوزند. از جمله آن ها می‌توان به پایین بودن کیفیت قطعات، نوسان جریان برق، گرمای بیش از خد LED و بالا رفتن ولتاژ اشاره کرد. بعضی از تولید کنندگان نیز با افزایش مقدار روشنایی لامپ ال ای دی نسبت به استاندارد و جذب مشتری بیشتر سبب می‌شوند عمر لامپ کمتر شود. با این حال در اکثر موارد امکان تعمیر لامپ وجود دارد و می‌تواند توسط یک آماتور انجام شود. زیرا در هر صورت هزینه آن نسبت به خرید لامپ جدید بسیار کمتر است.

برای پی بردن به علت خرابی یک لامپ کافی است لامپ را باز کنید و به داخل آن برسید. برای این کار باید ار پیچ گشتی نازک استفاده کنید تا لامپ شما به مشکل نخورد. توجه کنید اگر لامپ شما دارای پرکننده شیشه باشد آن را نمی‌توانید جدا کنید. بعد از باز کردن لامپ و مشاهده برد، شما می‌توانید ال ای دی سوخته را با پیدا کردن نقطه سیاه تشخیص دهید.

با این حال در خیلی از موارد می‌تواندمشکل از ال ای دی نباشد. سپس می‌توانید با استفاده از یک مولتی متر LED معیوب را شناسایی کنید. اکثر مولتی متر های مدرن دارای قابلیت تست دیود هستند. روش تست به این صورت می‌باشد که آندر به دیود قرمز و کاتر به دیود مشکی متصل می‌شود. با تتغییر ولتاژ لامپ روشن نمی‌شود.

 

تعویض ال ای دی

حالا وقتی دیود معیوب پیدا کردید، باید آن دیود به تخته لحیم شده را عوض کنید. خطرات گرمای بیش از حد در عملکرد دیود بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید نکات اینتی در انجام این کار بسیار اهمیت دارد. پس قبل از شروع به انجام هر کاری نکات ایمنی را از بر داشته باشید. برای مثال برای ال ای دی مدل SMD 5730 به علت تعادل نوسانی بالا قدرت و شار نور بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمای لحیم کاری ۲۶۰ درجه سانتی گراد می‌باشد.

 

در صورتی که طراحی لامپ و برد آن به ما اجازه دهد، باید ال ای دی را از برد جدا کنیم و سپس شروع به تعویض آن ال ای دی کنیم. برد ممکن است با استفاده از یک نگهدارنده ثابت شده باشد. در این صورت کار ما آسان تر میشود زیرا دو دست آزاد دارد که ما تنها کافی است با داغ کردن آن دو دست متصل، اتصال را قطع کنیم. این نکته را بخاطر داشته باشید که دمای اتصال نهایتا باید 100 تا 150 درجه باشد. در غیر این صورت به دیواره لامپ آسیب وارد می‌شود. برای برداشتن ال ای دی قدیمی تر کافی است از یک موچین کمک بگیرید.

 

 

شما در این مرحله باید ال ای دی جدید را با ال ای دی قدیمی تر جابجا کنید. علامت ال ای دی را از روی آن پیدا کنید و در هنگام نصب به جهت قطبیت ال ای دی حتما توجه کنید.

 

تعمیر لامپ

 

یک راه آسان تر نیز برای این مرحله وجود دارد. فقط هادی ها را بجای دیود آسیب متصل کنید. به معنای واضح تر پد های تماس را متصل کنید. در عکس پایین این عملیات شرح داده شده است:

 

بررسی تعمیر لامپ

 

اگر تعداد زیادی ال ای دی روی برد نصب شده باشد و اتصال آن ها بصورت سری باشند، نبودن یکی از آن ها در مسیر تاثیر چندانی در عملکرد تعمیرات ما ندارد. ولی مشکل اینجاست که ولتاژ درونی آن ها بیشتر خواهد بود و احتمال سوختن دوباره ال ای دی امکان پذیر میباشد. البته چنین خطری برای لامپ های با کیفیت خارجی وجود ندارد زیرا در این لامپ ها قطعه ای به اسم هدایت کننده وجود دارد که ولتاژ ورودی را برای ال ای دی ها تنظیم می‎‌کند.

یکی از بزرگترین فروشگاه های لامپ در دنیا: Amazon

مشکلات تعمیر لامپ ال ای دی

اگر در طول پروسه تعمیر مشخص شد که دیود ها همه به خوبی کار می‌کنند، باید کنترل کننده ولتاژ لامپ را برسی کنید و آسیب های احتمالی دیگر را پیدا کنید.همچنین نقاط اتصال را برسی کنید که اتصالشان پایدار باشد.

هر لامپی دارای طراحی مدار منحصر به فرد می‌باشد پس هیچ راه ثابتی برای تعمیر لامپ ال ای دی وجود ندارد. تنها راه و درست ترین راه آزمون و خطا و ابتکارات فردی است.

تعمیر لامپ

 

شما باید اجزای اصلی لامپ های ال ای دی را با مولتی متر آزمایش کنید. دیود ها و ترانزیستور ها را برسی کنید. مقدار مقاومت را مقایسه کنید. خازن هایی که از رده خارج شده اند و ظرفیت خود را از دست داده اند تعویض کنید. اگر لامپ شما دارای تراشه آی سی است باید ولتاژ خروجی آن را مطابق مشخصات فنی تطبیق دهید و آن را تست کنید که روند عملکرد آن به چه صورت است. باید اجزای خراب و سوخته شده را تعویض کنید.

در نهایت لامپ تعمیر شده را تست کنید و ببینید نحوه عملکرد آن به چه صورتی میباشد. پیچ ها را خوب سفت کنید و اگر نیاز باشد از خمیر حرارتی استفاده کنید.

هنگام تعمیرات به یاد داشته باشید که ایمنی مهم ترین قسمت کار میباشد. برای این که از خطر برق گرفتگی در امان باشید به شما استفاده از دستکش ایمنی را پیشنهاد میکنم.

رعایت نکات ایمنی در هر کاری، بسیار اهمیت دارد که شما از تجهیزات ایمنی مثل دستکش ایمنی استفاده کنید. در این بخش پیشنهاد تدبیر پاسارگاد نواور را رد نکنید و حتما از دستکش های ایمنی در هنگام کار استفاده کنید. در فروشگاه تدبیر پاسارگاد نوآور انواع مختلفی از دستکش ایمنی موجود است که به شما پیشنهاد میکنم قبل از انجام عملیات تعمیر، دستکش مقاوم برق را تهیه کنید.

تعمیر لامپ LED

در آخر باید بگویم که ما در این مجله سعی کردیم ساده تریم و آسان ترین راه تعمیر لامپ ال ای دی کم مصرف را به شما کاربران عزیز شرح دهیم. بدیهی است که هزینه تعمیر لامپ کم مصرف بسیار بصرفه تر از خرید آن می‌باشد. امیدوارم مه از این مقاله استفاده مفید کرده باشید.

به این صفحه امتیاز دهید

دیدگاهی در مورد “تعمیر لامپ ال ای دی (LED)

  1. Modern Sewing گفت:

    Great content! Keep up the good work!

    1. tpn-co گفت:

      ممنون از نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *