وبلاگ

آشنایی با شیر آتش نشانی

آشنایی با شیر آتش نشانی

شیر آتش نشانی چیست و انواع آن کدام اند؟ در کلان‌شهرها برای ایمنی در برابر آتش و جلوگیری از به‌وجودآمدن بحران های احتمالی آتش سوزی از شیرهای آتش نشانی یا همان هیدرانت آتش نشانی استفاده می‌کنند. شیر آتش نشانی همانطور که از نامش پیداست در شهرها و روستاها نصب می‌شود تا در مواقع آتش سوزی، آتش نشانان از این شیرها برای اطفاع حریق استفاده کنند. این شیرها به مرکز اصلی آب منطقه وصل هستند که آتش نشانان برای مهار کردن آتش، با شیلنگ‌های مخصوص، از این آب‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه این مطالب با ما همراه باشید تا با انواع این شیرها آشنا شوید. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به صفحه محصولات آتش نشانی در وب سایت رسمی تدبیر پاسارگاد نوآور با تجهیزات آتش نشانی آشنا شوید و این لوازم و تجهیزات را تهیه نمایید.

 

شیر آتش نشانی

انواع شیر آتش نشانی (هیدرانت)

شیرهای آتش نشانی با توجه به محیطی که قرار است نصب شود، انواع مختلفی دارد.

1- شیر آتش نشانی  ایستاده (شیر هیدرانت سطحی)

1-1 شیر آتش نشانی ایستاده با محفظه خشک

1-2شیر آتش نشانی ایستاده با محفظه تر

2- شیر آتش نشانی زیرزمینی (شیر هیدرانت زیر زمینی)

شیر آتش نشانی ایستاده با توجه به محفظه آن به دو دسته خشک و تر تقسیم می‌شود. 

 

شیر آتش نشانی ایستاده با محفظه خشک

محفظه فوقانی این شیر در حالت عادی خشک است و خارج از سطح زمین نصب می‌شود. این محفظه، با باز کردن شیر اصلی، پر از آب می‌گردد. همچنین این شیر، مجهز به سیستم تخلیه می‌باشد. که به صورت خودکار پس از بسته‌شدن شیر اصلی ، عمل تخلیه انجام می‌گیرد. یکی از مزیت‌های این شیر، قابل استفاده بودن آن در مناطق سردسیر و مناطقی که امکان یخ زدگی وجود دارد، می‌باشد.

دیگر مزیت این نوع شیر آتش نشانی، مکانیزم ضربه‌گیر می‌باشد که در هنگام وقوع حادثه و تصادف، مانع خروج آب می‌گردد. شیلنگ آتش نشانی به خروجی 1/2 2، 3 و 4 اینچ این شیر متصل می‌شود.

 

 شیر آتش نشانی ایستاده با محفظه تر

بخش فوقانی این شیر بر روی سطح زمین نصب می‌شود ولی همواره محفظه این شیر پر از آب می‌باشد. این شیر فاقد شیر اصلی می‌باشد و در عوض در هر کدام از خروجی‌ها شیر جداگانه‌ای نصب شده است. این شیر دو مزیت حالت محفظه خشک را ندارد و در مناطقی که امکان یخ‌زدگی وجود دارد، نباید استفاده شود. همچنین سیستم ضربه‌گیر در هنگام وقوع حادثه برای ممانعت از خروج آب را ندارد. 

شیرهای آتش نشانی ایستاده، دارای اتصال فلنجی برای ارتباط به شبکه می‌باشد.

 

2- شیر آتش نشانی زمینی

شیر آتش نشانی زمینی، بر خلاف دو شیر قبلی، به صورت کامل در زیر زمین در داخل محفظه خود نصب می‌شود و مجهز به شیر قطع و وصل جریان است. این نوع شیر، شیلنگ آتش نشانی و پایه شیلنگ دارد. نوع اتصال این شیر هم فلنجی می‌باشد.

 

پیشنهاد می‌شود تا مطلب نکات ایمنی شرکت تدبیر پاسارگاد نوآور را مطالعه کنید.

 

هیدرانت

نکات ایمنی شیر آتش نشانی

استانداردهای شیرهای آتش نشانی، مشخصات و مواردی است که در مراحل حمل، تحویل شیر، نصب، نگهداری و بازرسی است و در پایان، آزمایش های بعد از نصب را به همراه دارد که باید حتما در خصوص نصب و راه‌اندازی شیر های آتش نشانی، این موارد را مد‌نظر قرار دهید.

همه شیرهای آتش نشانی باید علاوه بر شیرهای قطع و وصلی که بر روی آن‌ها نصب شده است، دارای یک شیر قطع و وصل کلی جداگانه باشند تا در زمان تعمیرات یا در زمان‌های ضروری بتوان آب را قطع کرد.

شیر قطع و وصل کلی باید به صورتی در نظر گرفته شود، که دسترسی به آن برای افراد استفاده کننده از شیر آتش نشانی ساده باشد. به این صورت شما باید به یاد داشته باشید، شیر قطع و وصل مورد نظر خود را باید در محلی قرار دهید که در شرایط اضطراری، دسترسی به آن برای شما ممکن باشد.

شیر آتش نشانی مورد نظر شما، باید در زمان نصب از استحکام بالا و درستی برخوردار باشد. و به این صورت شما می‌توانید به این منظور از بلوک بتنی برای زیرسازی استفاده کنید.

در زمان انجام زیرسازی، باید طوری آن را اجرا کنید، که کمی مصالح سنگی دانه درشت برای زهکشی در زیر شیر آتش نشانی در نظر گرفته شود.

رنگ‌آمیزی شیر آتش نشانی باید به گونه‌ای باشد، که در شب هم قبل روئیت باشد. به همین دلیل، در همه دنیا از رنگ های زرد، نارنجی یا قرمز استفاده می‌کنند، که در ایران، رنگ استاندارد برای این کار، رنگ قرمز می‌باشد.

در زمان آزمایش خط لوله جدید، شیر آتش نشانی نباید در مسیر تست قرار بگیرد.

محصول پیشنهادی: دستکش اتش نشانی

اجزا هیدرانت ها

در واقع هرکدام از این شیرهای آتش نشانی، از اجزا مخصوصی ساخته شده اند که در ادامه مطالب به آن ها می‌پردازیم. بدنه شیر های اتش نشانی شامل چهار قسمت می‌باشد که درباره عملکرد هرکدام، مختصر توضیح داده‌ایم :

1- کلاهک فوقانی : که شامل دسته عملکرد یا بازکننده شیر، سوراخ روغن کاری و صفحه فلنج است که در قسمت فوقانی تعبیه شده‌اند.

2- بدنه میانی روی زمین : دهانه‌های آبدهی مجهز به درپوش و زنجیر اتصال، بر روی این قسمت تعبیه می‌شود و دارای فلنج معمولی و ایمنی می‌باشد. فلنج ایمنی جهت جلوگیری از صدمه به شیر اصلی به کار برده می‌شود.

3- بدنه میانی زیر زمین : حاوی یک لوله و دو فلنج معمولی و یک فلنج ایمنی می‌باشد که طول آن بر حسب نیاز مصرف‌کننده متفاوت است.

4- بدنه زیرین : مجهز به دریچه کنترل مقدار آبدهی و سیستم تخلیه خودکار می‌باشد. همچنین دارای یک دهانه گیرنده از شبکه آبرسانی شهری است و دو اتصال فلنج، در انتها دارد.

رنگ هیدرانت ها

جالب است بدانید رنگ‌بندی این هیدرانت‌ها، دارای طیف وسیعی هستند که هرکدام از رنگ‌ها دارای معنای خاصی هستند و برخی از آن‌ها معنای خاصی ندارند. به طور کلی، رنگ بدنه هیدرانت آتش نشانی، یک موضوع انتخابی است. اما اغلب به رنگ قرمز، زرد یا سبز است تا از فاصله دور، بیشتر نمایان شود. این به آتش نشانان کمک می‌کند تا در مواقع اضطراری، شیر آب را سریع پیدا کنند. علاوه بر این برخی از شهرداری‌ها از یک طرح رنگی استفاده می‌کنند که اطلاعاتی در مورد میزان فشار آب موجود در هر شیر آب را ارائه می‌دهد. به طور کلی، رنگ قرمز فقط برای عملیات ویژه است، مانند خدمات آتش نشانی. رنگ زرد نشان می‌دهد که شیر آب، روی یک لوله اصلی آب قرار دارد که ممکن است فشار زیادی داشته باشد.

انواع هیدرانت
سخن آخر

ما در این مطلب قصد داشتیم تا شما را با هیدرنت و شیر آتش نشانی و انواع آن آشنا کنیم. شرکت تدبیر پاسارگاد نوآور در راستای تامین تجهیزات آتش نشانی به شما عزیزان، لوازم را با قیمت بازار عرضه می‌کند. آشنایی با تجهیزات و لوازم آتش نشانی امری واجب است.

شرکت تدبیر پاسارگاد نوآور تولید کننده، واردکننده و عرضه‌کننده انواع محصولات ایمنی تمامی محصولات شرکت تدبیر پاسارگاد نوآور دارای ضمانت اصالت کالا نیز هستند. محصولات شرکت تدبیر پاسارگاد نوآور به علت خرید مستقیم از شرکت به قیمت عمده در بازار عرضه می‌شود. به همین علت قیمت ها در وب سایت منتشر نمی‌شود. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول و قیمت و یا مشاوره میتوانید با ما تماس بگیرید.

بخش پیشنهادی: لباس آتش نشانی

شرکت تدبیر پاسارگاد نوآور عرضه کننده انواع تجهیزات ایمنی، جوشکاری، امداد و نجات، آتش نشانی و ترافیکی می‌باشد.

شرکت تدبیر پاسارگاد نوآور

این متن توسط شرکت تدبیر پاسارگاد نوآور تهیه و تنظیم شده است.

ارتباط از طریق واتس اَپ

WhatsApp

NUMBER

ارتباط از طریق تلگرام

Telegram

ID

ارتباط از طریق اینستاگرام

INSTAGRAM

tadbirpasargad.n.co

ارتباط از طریق تماس

CALL

021-66765707

به این صفحه امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *