وبلاگ

اقدامات ایمنی ضروری هنگام وقوع آتش سوزی

اقدامات هنگام وقوع آتش سوزی ، یکی از بدترین حوادثی که برای هر شخصی می‌تواند رخ دهد آتش سوزی است. آتش سوزی، یکی از زیان‌بارترین اتفاقات و حوادث طبیعی است که چه به‌صورت گسترده (آتش سوزی در جنگل‌های بزرگ همانند آمازون)، چه در ابعاد کوچک‌تر (آتش سوزی منزل) می‌تواند اتفاق بیفتد. در این مقاله قصد داریم به آموزش نکاتی بپردازیم که با رعایت کردن آن‌ها هنگام وقوع آتش سوزی، از خسارت‌های مختلف مادی و جسمی مصون باشید. این نکته قابل ذکر است که داشتن تجهیزات مخصوص هنگام آتش سوزی، می‌تواند در کنترل کردن شرایط بسیار کمک کند. استفاده از تجهیزات آتش نشانی بسیار بسیار اهمیت ویژه ای در هر مکانی را دارند. استفاده از تجهیزات ایمنی میتواند جان شما را در هنگان وقوع اتفاقات حفظ کند. پیشنهاد امروز ما مطالعه اقدامات ایمنی ضروری در هنگام وقوع آتش سوزی را مطالعه کنید و از صفحه تجهیزات آتش نشانی نیز دیدن کنید.

تدبیر پاسارگاد

اقدامات لازم هنگام وقوع آتش سوزی

قبل از بیرون رفتن از خانه، مغازه یا محل کار خود، همه چیز را چک می‌کنیم. تمام سیم‌ها و تمام پریزها را چک می‌کنیم که وسیله بی‌موردی به برق وصل نباشد. زیرا تمام ما می‌دانیم که یکی از دلایل اصلی آتش سوزی اتصال سیم‌ها یا پریزها است. اما تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که هنگام بروز آتش سوزی، چه اقداماتی را باید انجام دهید تا خسارت و زیان را به کم‌ترین مقدار ممکن برسانید؟ ما در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را نسبت به اقدامات لازم هنگام آتش سوزی آگاه نماییم. شما عزیزان می‌توانید با رعایت این نکات از آسیب‌های جسمی مصون بمانید و آسیب‌های مالی خود را تا حد امکان کاهش دهید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید. درضمن لازم به ذکر است که وبسایت تدبیر پاسارگاد نوآور، وبسایتی برای خرید و تهیه لوازم ایمنی و خدماتی می‌باشد. از این رو فعالیت اصلی محتوایی ما ایجاد یک آرشیو کامل از نکات ایمنی می‌باشد پس با ما همراه باشید.

بخش پیشنهادی: تجهیزات ایمنی

نکته اول این که یکی از وسایل عمومی برای خاموش کردن آتش، شیر آتش‌نشانی است که معمولا در چهارراه‌ها و خیابان‌های پرتردد قابل‌مشاهده است. اگر می‌خواهید روش کار شیر آتش نشانی و نحوه استفاده از آن را بدانید، می‌توانید مجله خبری آن را در وبسایت ما مورد مطالعه قرار دهید. لازم به ذکر است که آتش سوزی یکی از حوادثی است که ممکن است برای هر فردی و مکانی در هر زمانی رخ دهد و احتمالا شنیده اید که حادثه مشخص نیست؛ اما نباید فراموش کرد که بیشتر تصادفات قابل پیشگیری هستند. بسیاری از آتش سوزی ها در منازل، به‌ویژه در کلان‌شهرها، ناشی از بی‌احتیاطی یا فرسودگی ساختمان‌ها است که با اندک فکر و هزینه می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

باید بدانید که هر آتش سوزی برای شروع به سه عنصر نیاز دارد: اکسیژن، گرما و مواد قابل اشتعال که هر کدام از آنها به جلوگیری از آتش سوزی کمک می‌کند. تمامی روش‌های پیشگیری و اطفاء حریق، بر اساس همان اصل جلوگیری از ورود یکی از این اجزا، به منظور جلوگیری از حریق است.
یکی از تجهیزات بسیار مهم در هنگام وقوع آتش سوزی، استفاده از دستکش ایمنی مناسب است. استفاده از دستکش های ایمنی اهمیت بسیار زیادی دارد. با استفاده از دستکش ایمنی مناسب میتوانید خطرات مختلفی را از دست دور کنید. برای مشاهده محصولات دستکش ایمنی ضد آتش روی لینک زیر کلیک کنید.
محصول پیشنهادی: دستکش ایمنی

نکات ایمنی هنگام وقوع آتش سوزی

  1. دقت کنید که سه عنصر آتش در یک مکان کنار هم قرار نگیرند، در غیر این صورت احتمال آتش سوزی زیاد است.
  2. مراقب باشید که ماشین‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات بیش از حد گرم نشوند.
  3. از نشت سوخت، ریزش و آلودگی در محل کار جلوگیری کنید.
  4. دستمال مرطوب و حوله‌های چرب که برای تمیز کردن ظروف استفاده می‌شود را از محل کار دور نگه دارید.
  5. هر گونه آلودگی مانند روغن، گریس، گازوئیل، بنزین و غیره را حذف کنید.
  6. در محل کار. بسیاری از آتش سوزی ها در ساعات اداری رخ می دهد.
  7. پس حتما آموزش های امنیتی لازم را بدهید.
  8. برگه اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) و لوزی خطرناک را در دسترس داشته باشید و مواد قابل اشتعال را مطابق دستورالعمل سازنده نگهداری کنید.
  9. مواد قابل اشتعال را در مکانی امن نگهداری کنید.
  10. در صورت بروز حریق، بلافاصله قبل از شروع عملیات اطفای حریق به اورژانس اطلاع دهید.
  11. اگر قصد سفر دارید حتما گاز را خاموش کنید.
  12. دور نگه داشتن مواد قابل اشتعال از اشتعال و وسایل گرمایشی، یک قانون بسیار مهم است که باید در مناطق مسکونی، معابر عمومی و کلیه تاسیسات رعایت شود.
  13. نصب درب‌های خروج اضطراری در ساختمان‌ها. مطمئن شوید که درهای خروج اضطراری قفل نشده باشند.
  14. پنل مشخص خروجی را نصب کنید تا خروجی‌های ساختمان را در آن‌ها مشخص کنید.
  15. حتما پله‌ها و نرده‌ها را از 1 تا 8 اضافه کنید.
  16. تمام وسایل داخل خانه را در فاصله یک متری سیستم گرمایشی نگه دارید.
  17. اطمینان حاصل کنید که کف و دیوارهای نزدیک بخاری به خوبی عایق‌بندی شده‌اند.
  18. محافظت کافی در برابر منبع گرما ایجاد کنید.
  19. سعی کنید سالی یک بار توسط کارشناسان مربوطه، بخاری را چک کنید.
  20. هنگام خروج از محل، حتماً شیر اصلی گازرسانی به ساختمان را ببندید.
  21. از استاندارد بودن دستگاه‌ها و اتصالات آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  22. قبل از شروع فصل سرما، دودکش بخاری‌ها را بررسی و تمیز کنید.
  23. مناطقی که ممکن است جرقه باشند را بپوشانید.
  24. از کپسول‌های آتش نشانی در خانه استفاده کنید و نحوه استفاده از آن را به همه اعضای خانواده آموزش دهید.
  25. هر از چند گاهی، کپسول‌های آتش نشانی ساختمان را بررسی کنید.
  26. ارزیابی ایمنی ساختمان در برابر آتش را به کارشناسان آتش نشانی بسپارید.
  27. از کپسول آتش نشانی استفاده کنید.
  28. از آنجایی که بیشتر آتش سوزی ها در آشپزخانه اتفاق می‌افتد، آشپزخانه می‌تواند محل مناسبی برای نصب کپسول آتش نشانی باشد.
  29. مسیر تخلیه را از قبل با خانواده خود بررسی کرده و مسیر تخلیه را تمرین کنید.
  30. سعی کنید هنگام اجتناب از آتش سوزی نزدیک به زمین بمانید، زیرا هوای نزدیک زمین سالم تر است و دود کمتر اشتباه می‌کند.
  31. هرگز مایعات قابل اشتعال مانند گازوئیل، بنزین و روغن را در داخل خانه نگهداری نکنید و آن‌ها را در ظرفی با تهویه مناسب نگهداری کنید.
  32. نزدیک مایعات قابل اشتعال سیگار نکشید.
  33. کبریت و فندک را از دسترس کودکان دور نگه‌دارید.
  34. به هیچ وجه در رختخواب سیگار نکشید.
  35. قبل از دور انداختن ته‌سیگار آن را بردارید.
  36. یکی از کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از آتش سوزی در خانه خود انجام دهید، نصب سیستم اعلام حریق است.
  37. با نصب سیستم اعلام حریق در اتاق‌ها و آشپزخانه‌ها می‌توان حریق را در همان لحظات اولیه تشخیص داد.
  38. به این ترتیب، مردم زمان زیادی برای خاموش کردن آتش یا ترک محل آتش سوزی خواهند داشت.

آتش سوزی

انواع آتش سوزی

آتش سوزی کلاس A

نوع اول آتش سوزی نوع A است این نوع آتش زمانی رخ می دهد که ذرات جامد مانند چوب، پارچه، پلاستیک و … مشتعل شوند. در حضور گرما، این منجر به اشتعال و گسترش سریع آتش می‌شود. آتش‌سوزی جنگل‌ها نمونه‌ای عالی از آتش‌سوزی‌های نوع A است که در آن آتش‌سوزی‌های بزرگ به ویژه در فصول خشک، حتی با ذره‌بین پلاستیکی شفاف و غلظت نور خورشید روی برگ‌های خشک شروع می‌شود. بهترین راه برای خاموش کردن این نوع آتش استفاده از آب است. در دماهای خاص بالا، آب گرمای تولید شده توسط آتش را جذب کرده و آن را به بخار تبدیل می کند. این کار باعث خنک شدن آتش می شود و این فرآیند به کنترل آتش کمک می‌کند. بنابراین استفاده از آب، باعث حذف یا کاهش ضریب حرارت (یکی از عوامل آتش سوزی) می‌شود. روش دیگر، استفاده از مونوآمونیم فسفات است. این ماده یکی از مواد موثر مورد استفاده در تولید پودرهای اطفاء حریق می‌باشد.

در واقع مونوآمونیوم فسفات، علاوه بر خنک شدن، باعث اختلال در واکنش‌های زنجیره‌ای در واکنش احتراق و فرآیند آتش سوزی خواهد شد. راه دیگر خاموش کردن آتش سوزی کلاس A، استفاده از پتوهای آتش نشانی است. این پتوها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آتش‌های کوچک را مهار کنند یا آتش را قبل از گسترش آن مهار کنند. در استفاده از آن باید دقت شود تا آتش کاملا بدون مشکل پوشش داده شود. در غیر این صورت هیچ تاثیری بر روند کنترل آتش ندارد و حتی ممکن است خود پتو به سوختی برای گسترش آتش تبدیل شود.

بخش پیشنهادی: لباس آتش نشانی

آتش سوزی کلاس B

در این نوع آتش سوزی، سوخت مایع آتش، شامل سوخت‌های فسیلی، رنگ‌ها و حلال‌ها و روغن‌های مختلف است. به همین دلیل است که کارخانه‌های شیمیایی، پتروشیمی‌ها و میادین نفتی، مکان‌هایی هستند که باید اقدامات احتیاطی جدی انجام شود. هنگام کنترل آتش سوزی نوع B، استفاده از آب می‌تواند سطح سوخت مایع را رقیق کند و آتش را بیشتر گسترش دهد. به همین دلیل برای خاموش کردن این نوع آتش سوزی، هرگز نباید از آب استفاده کرد. اطفاء حریق یکی از مهم ترین راه های کنترل این نوع آتش سوزی است. فسفات مونوآمونیم و دی اکسید کربن پرفشار، مهمترین موادی هستند که برای کنترل آتش سوزی نوع B استفاده می شوند.

آتش سوزی کلاس C

این نوع آتش با احتراق گازهای قابل اشتعال مانند بوتان، پروپان و متان همراه است. در این نوع آتش سوزی با احتمال نشتی و تجمع گاز در محیط بسته، احتمال آتش سوزی و انفجار ،به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. فقط یک جرقه، یک لامپ یا حتی یک زنگ تلفن همراه، برای ایجاد یک فاجعه بزرگ کافی است. البته در صورت نشت گاز قابل اشتعال در فضای باز، اقدامات احتیاطی همچنان باید در دستور کار باشد. اما به دلیل ماهیت فرار این گازها، کمتر در معرض آتش سوزی هستیم. کنترل آتش نوع C اغلب با فرآیند خفگی امکان پذیر است. بنابراین استفاده از گاز دی اکسید کربن، یکی از پرکاربردترین گزینه ها در چنین مواردی است. البته باید توجه داشت که اگر این گاز سمی باشد، احتمال مسمومیت تنفسی و یا در موارد حاد منجر به مرگ می‌شود. بنابراین باید در محیط‌های بسته با دقت بیشتری استفاده شود.

بخش پیشنهادی: دستکش آتش نشانی

آتش سوزی کلاس D

این نوع آتش برای سوزاندن و اشتعال فلزات قابل اشتعال، طراحی شده‌است. فلزاتی مانند تیتانیوم، منیزیم، سدیم، لیتیوم، آلومینیوم و پتاسیم، نمونه‌هایی از فلزات قابل اشتعال هستند. آتش سوزی نوع D اغلب در آزمایشگاه‌ها رخ می‌دهد. هرگز نباید برای خاموش کردن آتش نوع D از آب استفاده کرد، زیرا آب حجم آتش را افزایش می‌دهد. برای اطفای این نوع حریق از کپسول های آتش نشانی مانند پودر گرافیت، پودر مس و کلرید سدیم استفاده می‌شود. این پودرها با جذب گرمای آتش و خنک کردن آن، به کنترل آتش کمک می‌کنند.

آتش سوزی کلاس F

به سوختگی و سوختگی ناشی از روغن‌ها و چربی‌های خوراکی گفته می‌شود. روغن‌های خوراکی وقتی در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند، ناگهان مشتعل می‌شوند. بنابراین آتش سوزی نوع F اغلب در آشپزخانه منازل یا رستوران‌ها رخ می‌دهد. در هنگام آتش سوزی، شعله‌های آتش می‌توانند به پرده‌ها برخورد کنند و آتش را در سراسر خانه پخش کنند. برای کنترل این نوع آتش سوزی، از خاموش‌کننده‌های مرطوب شیمیایی حاوی محلول پتاسیم استفاده می‌شود. این کپسول آتش نشانی، با خاصیت خنک‌کنندگی سریع خود، از آتش سوزی نوع F جلوگیری می‌کند و همچنین با پوشاندن کامل سطح آتش، از انتشار روغن داغ جلوگیری می‌کند. علاوه بر آتش سوزی های نوع F، برای آتش سوزی نوع A نیز می‌توان از کپسول‌های آتش نشانی مرطوب شیمیایی استفاده کرد. توجه: هرگز برای کنترل آتش سوزی نوع F از آب استفاده نکنید، زیرا باعث گسترش سریع آتش می‌شود.

در این مقاله سعی کرده‌ایم که ابتدا نکات قابل توجه را هنگام بروز آتش سوزی به شما ارائه دهیم. سپس سعی کردیم کلاس ها و انواع مختلف آتش سوزی را خدمت شما دوستان و دنبال‌کنندگان عزیز عرض کنیم. امیدواریم این نکات قابل توجه و استقاده شما عزیزان قرار گیرد.

بخش پیشنهادی تخصصی:

شاید از مهم ترین بخش های که از اهمیت ویژه ای هم برخوردار است پس از وقوع آتش سوزی، استفاده از تجهیزات ایمنی است. استفاده از تجهیزات ایمنی بخش های متنوع و مختلفی دارد. یکی از آن ها دستکش برزنتی است. دستکش برزنتی جز بینظیر و استثننایی از محصولات ایمنی به شمار میرود. ما به صورت تخصصی در بخش دستکش برزنتی در این رابطه صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه دستکش برزنتی مراجعه کنید.

به این صفحه امتیاز دهید

دیدگاهی در مورد “اقدامات ایمنی ضروری هنگام وقوع آتش سوزی

  1. ابوالفضل گفت:

    سلام ادمین محترم آتش سوزی با الکتریسیته رو جا گذاشتی

    1. tpn-co گفت:

      بله حتما در آپدیت جدید اضافه میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *