وبلاگ

صداگیر گوش چیست؟

صداگیر گوش چیست

شاید سوال بسیاری این باشد که صداگیر گوش چیست؟ این ابزار یک وسیله ایمنی با نام صداگیر گوش است. محیط هایی که میزان صدا در آن ها از حد استاندارد بالا تراست و امکان دارد گوش آسیب ببیند. محیط های صنعتی از این جمله مکان ها هستند. در این مکان ها به دلیل فعالیت ماشین آلات و تجهیزات معمولا میزان صدا بسیار بالا است. لذا برای جلوگیری ازآسیب رسیدن به گوش لازم است که از صداگیر گوش استفاده شود. صداگیر گوش مدل ها و نوع های گوناگونی دارد که هر کدام دارای ویژگی هایی هستند. در این مقاله به معرفی انواع صداگیر گوش خواهیم پرداخت. همین طور به بررسی معایب و مزیت های هر کدام خواهیم پرداخت. راهنمای خرید این محصول را نیز ارائه خواهیم داد تا با اطلاعات کامل به خرید صداگیر گوش بپردازید.

اما اگر خواهیم در دسته ایمنی، یک محصول ویژه دیگر را به شما عزیزان پیشنهاد کنیم، آن محصول دستکش ایمنی است. محصولات دستکش ایمنی یکی از بهترین و برترین محصولات ایمنی در بازار به شمار میروند. برای خرید و مشاهده این محصولات میتوانید به صفحه و دسته محصولات دستکش ایمنی تدبیر پاسارگاد نوآور مراجعه کنید.

گوش گیر

انواع صداگیر گوش چیست؟

همان طور که در مقدمه گفتیم صداگیر گوش چیست انواع  مختلفی دارد. البته تفاوت این مدل ها بنیادین نیست اما مهم است که انتخاب درستی کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. توجه داشته باشید که این مدل ها با توجه به کاربرد های مختلف طراحی شده اند. لذا توصیه میشود با توجه به نیاز خود و بعد از بررسی اقدام به خرید کنید. در شرایط کنونی در بازار دو نوع صداگیر گوش وجود دارد. نوع اول  این گوش گیر های صدا روی گوش قرار می گیرند مانند هدفون. بدیهی است که این گوشی ها خارج از گوش قرار می گیرد. گوشی های خارج ازگوش خود به 3 دسته تقسیم بندی می شود. مدل اول بر روی کلاه نصب می شود از این رو به آن صداگیر گوش رو کلاهی می گویند. نوع دوم صداگیرهای گوش یا همان صداگیر گوش چیست خارج از گوش هستند.

نوع سوم وآخر صداگیر گوش هد بندی نام دارد. به این نوع صدا گیر های گوش  به اصطلاح به آن ها ایرماف گفته می شود . نوع دوم صدا گیر های گوش داخل گوش فرو می روند. این صداگیر گوش ها  به محافظان گوشی نیز معروف هستند. البته به آن ها محافظ گوشی نیز گفته می شود. این نوع صداگیر گوش ها در داخل گوش نصب می شوند. بدین صورت و با پر کردن حفره گوش باعث کاهش صدا می شوند. به این نوع گوشی ها به اصطلاح ایرپلاگ گفته می شود.

محصول پیشنهادی: ایرماف 3m

انواع صداگیر گوش

صداگیر گوش رو کلاهی

همانطور که گفتیم یکی از انواع صداگیر گوش، صداگیر گوش رو کلاهی است. این صداگیر گوش  روی کلاه کار یا ایمنی نصب می شوند. این گوشی به خوبی به اطراف گوش چسبیده و مانع از نفوذ صدا به داخل گوش می گردد. ویژگی مهم این گوشی که لازم است درهنگام خرید به آن توجه کنید این است که؛ محصول قابلیت استفاده همزمان با دیگر تجهیزات ایمنی نظیز محافظ های صورت را داشته باشد. در هنگام خرید صداگیر گوش توجه کنید که سایز آن قابل تغییر باشد. چرا که باید به راحتی با انواع سایز سر و صورت تنظیم می گردد. گوشی ایمنی روی گوش بهترین انتخاب برای محیط ها با صدای تراز بالا و فرکانس پایین میباشد. این نکته بدیهی است که صداگیر گوش خوب دارای ساختار با دوامی است. چرا که لازم است در محیط های خشن صنعتی به خوبی قابل استفاده باشد.

در هنگام خرید صداگیر گوش دقت کنید که صداگیر گوش روی اکثر کلاه های موجود در بازار قابل نصب باشد. اگر گوشی که خریداری می کنید روی کلاه شما نصب نشود شما متحمل هزینه های اضافی خواهید شد. چرا که مجبور خواهید بود کلاه دیگری بخرید که با سایز و نوع صداگیر گوش هماهنگ باشد. نیاز به حفاظت همزمان سر و گوش در حین کار می باشد. این نکته بسیار مهم اهمیت توجه به خرید یک صداگیر گوش استاندارد را دوچندان میکند. توصیه اکید داریم صداگیر گوش را حتما پس از دریافت مشاوره خریداری کنید.

محصول پیشنهادی: ایرماف کاناسیف

محصولات ایرماف

اجبار استفاده از صداگیر گوش چیست؟

سلامت محیط کار یکی از موضوعاتی است که لازم است توجه ویژه ای به آن شود. از این رو بازرسان وزارت کار برای بررسی این موضوع از واحد های تولیدی و صنعتی بازدید می کنند. بازرسانی از وزارت بهداشت نیز برای بازدید و سرکشی به واحد های صنعتی مراجعه می کنند. در این بازدید ها سلامت گوش هم از مواردی است که مورد بررسی قرار می گیرد. بعد از بررسی ها استفاده از صداگیر گوش را در بعضی محیط ها اجباری اعلام میکنند. این اقدام برای سلامت گوش کارگنان در محیط های کار صورت می گیرد. اما سوال این است که الزام استفاده از صداگیر گوش چیست. در پاسخ باید گفت وزارت کار در این باره استانداردی را تعیین کرده است. در این تعریف آماده اگر شدت صدای محیط کار بیش از 85 دسی بل باشد؛ استفاده از صداگیر گوش الزامی است و افراد موظف به استفاده از آن هستند.

دراین محیط ها آلودگی صوتی به حدی است که می تواند به گوش آسیب برساند. لذا اگر در محیط کار شما استفاده از صداگیر گوش اجباری است؛ حتما از آن استفاده کنید تا گوش شما دچار آسیب نشود. سنگینی گوش یکی از آسیب هایی است که به گوش می تواند وارد شود. این آسیب می تواند مراودات روزمره شما را تحت الشاع خود قرار دهد. آسیب های گوش می تواند به سنگینی گوش ختم نشود و حتی کری دائمی نیز به دنبال داشته باشد. لذا استفاده از صداگیر گوش را جدی بگیرید.

محصولات ایرپلاگ

ایرپلاگ صداگیر گوش

همان طور که پیش این نیز گفتیم یکی از راه های کاهش صدای محیط کار استفاده از صداگیر گوش چیست میباشد. این کار برای حفظ سلامت شنوایی کاربران بسیار اهمیت دارد.  همین طور اعصاب فرد نیز آرام خواهد بود و آرامش افراد در حین کار حفظ خواهد شد. در نتیجه استفاده از صداگیر گوش افراد با تمرکز و آرامش بیشتری به فعالیت های روز مره می پردازند. با توجه به لذت بیشتری که از کار خود می ببرند بازدهی بالاتری نیز خواهند داشت. همان طور که گفتیم صداگیر گوش چیست به دو نوع ایرپلاگ یا و ایرماف تقسیم بندی می شوند. این وسایل ایمنی با کم کردن میزان صوت سبب می شوند که از حجم صدای آلاینده محیط کاسته شود. البته توانایی صداگیر گوش جهت کم کردن صدا بر اساس مدل، نوع و مواد سازنده آن متفاوت است. این یعنی این که هرمحصول برای محیط کاری ساخته شده است.

این امر سبب می شود که نیاز به مطالعه مشخصات دقیق هر محصول بیش از پیش حس می شود. تا صداگیر گوش  مناسب خریداری شود. ایرپلاگ صداگیر گوش معمولا توانایی عایق 37 دسی بل را دارا هستند.معمولا ایرپلاگ ها  بر اساس استاندارد مطابق EN 352-2 و الزامات اضافی S، V، W، E تولید می شوند. لذا لازم است که در هنگام خرید ایرپلاگ دقت کنید. در زمان خرید صداگیر گوش به سایز آن توجه کنید مه مناسب شما باشد. مورد دوم هم حداکثرعایق ایرپلاگ است که باید بررسی شود تا با محیط کار شما همخوانی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: صداگیر گوش از کجا بخریم؟

صدا گیر گوش

روش نگهداری از صداگیر گوش چیست؟

صداگیر گوش روش ها و اصول نگهداری مختص به خود را دارد. با نگهداری صحیح از صداگیر گوش می توانید عمر بهینه آن را افزایش دهید. این مورد علاوه بر کاهش هزینه های شما در حفظ محیط زیست هم نقش به سزایی دارد. ایرپلاگهای اسفنجی یکبار مصرف هستند. پس از استفاده چندین باره از آن ها خودداری کنید. لازم به یادآوری است که این صداگیر گوش قابل شستشو نیست. اما مدل هایی از صداگیر گوش قابل شستشو و استفاده مجدد می باشند. لذا توصیه می شود پس از هر بار استفاده از این محصول،  آن را با آب و صابون  بشویید.  بعد از شستشو لازم است که صداگیر گوش در قوطی نگهدارنده پلاستیکی مربوطه قرار دهید. این صداگیر گوش به جز محیط کار کاربردهای دیگری نیز دارند.  مثلا می شود از صداگیر گوش به عنوان صداگیر گوش خواب و یا مطالعه نیز استفاده کرد.

لذا نیاز به استفاده از عایق صدا برای گوش و صداگیر گوش بیشتر احساس می گردد. به خصوص برای زمان خواب . ایرپلاگ اسفنجی که از اسفنج نرم بهداشتی ساخته شده لذا  با برخورد آب، کیفیت خود را از دست می دهند. همان طور که اشاره شد این  صداگیر گوش یکبار مصرف بوده و امکان استفاده مجدد ندارند. جهت نگهداری آسان ، ظرف نگهدارنده ای برای این گوشی ایرپلاگ در نظر گرفته شده است. همچنین دو عدد گوش گیر ایرپلاگ ، با یک بند رابط پلی استری بهم متصل می شوند. اما در ادامه در مورد صداگیر گوش پلیمری چیست مطالعه میکنیم.

محصولات صداگیر گوش چیست؟

صداگیر گوش پلیمری

ایرپلاگ پلیمری از نظر جنس قویتر و قابل اتکاتر بوده و قابل شستشو نیز می باشد . صداگیر گوش پلیمری که معمولا سه پره یا سه پله می باشند، عمر بسیار بیشتری دارند. فرمولاسیون خاص بکار رفته در ساخت این محصول که نوعی پلیمر بهداشتی به نام Monoprene می باشد. مواد پلیمری استفاده شده باعث چسبندگی بیشتر به دست در هنگام قرار دادن در گوش می شود. ساختار مخروطی شکل صداگیر گوش ایرپلاگ اهمیت بالایی دارد. چرا که باعث می شود در هنگام قرار دادن در گوش، به صورت مرحله ای وارد شود و باعث رنجش نشود. همانطور که می دانیم ، در بسیاری از محیط های کاری ، افراد با سر و صدای زیادی سروکار داردند. این افراد متاسفانه در محیط هایی با آلودگی صوتی کار دارند. بزرگترین مزیت این محصول نسبت گوش گیرهای اسفنجی ، قابلیت استفاده به دفعات فراوان می باشد .

بنابراین برای محافظت از شنوایی خود در برابر فرکانس و شدت سر و صدا ، باید از محافظ گوش استفاده کنند. در غیر این صورت امکان دارد آسیب ها جبران ناپذیری را به گوش خود وارد کنند. مشاغلی مانند آهنگری ، حفاری خیابان ها با وسایل سنگین و پر سر و صدا می توانند این شرایط  را ایجاد کنند. برای درک بهتر مشاغل پر سر و صدا چند نمون را نام بردیم. طبق استانداردهای وزارتخانه ، زمان استفاده از هدفون مشخص می شود. اگر حجم صدا در محیط کار بیش از 85 دسی بل باشد ، استفاده از محافظ گوش الزامی است.

محصولات ایرماف گوش

جمع بندی

در این مقاله به بررسی صداگیر گوش چیست پرداختیم. گفتیم این وسیله برای کاهش صداهای آزاردهنده محیطی است. تحمل صداهای آزاردهنده و مزاحم محیط برای بسیاری از شهروندان سخت و یا حتی غیر ممکن شده است. لذا نیاز به استفاده از گوش گیر روز به روز بیشتر احساس می گردد. از لحاظ ظاهری و ساختاری، صداگیر گوش به دو دسته اصلی ایرماف و ایرپلاگ تقسیم می شود. که در مورد گوشی ایربلاگ در این مقاله کاملا توضیح داده شد. اما به طور خلاصه اشاره می کنیم که گوشی صداگیر ایرماف شبیه هدفون روی گوش قرار می گیرد. قطعه ای بسیار کم حجم و کوچک که جهت انجام عمل صداگیری در داخل حفره گوش قرار می گیرد. این صدا گیر گوش این گونه از ورود امواج صوتی به داخل گوش جلوگیری می کند. با وارد شدن و پر کردن حفره گوش، مانندی سدی در برابر امواج عمل می کند.

خرید:

این محصول یعنی صداگیر گوش یا جنس اسفنجی دارد و یا پلیمری . هر دوی آن ها به میزان مشخصی که روی بسته بندی محصول ذکر شده ، از حجم صدا می کاهند. کارایی و قابلیت گوشیهای صداگیر در کاهش میزان صدای محیط ، عدد ثابتی نیست. بسته به میزان فرکانس صداهای محیطی دارد اندازه گیری می شود . برای مثال فرض کنید یک گوش گیر ایرماف 30 دسی بل باشد. حجم صدای محیط 105نیز  دسی بل می باشد. در این شرایط با کم کردن 30 دسیبل حجم صدای محیط را به 75 دسی بل کاهش می دهد. بازه قابل قبول و بدون آسیب از حجم صدا برای پرده گوش 70 تا 80 دسی بل می باشد. صداگیر گوش قابل استفاده به عنوان گوش گیر خواب ، گوش گیر مطالعه، گوش گیر شنا و … می باشد.

گوشی

شما عزیزان نیز میتوانید برای خرید این محصول از تدبیر پاسارگاد نوآور به صفحه مربوط مراجعه کنید. برای خرید محصولات صداگیر ایرپلاگ میتوانید به صفحه صداگیر 3m که یکی از بهترین برند های این بخش است مراجعه کنید. شرکت 3m یکی از بهترین شرکت ها در زمینه ایمنی به شمار میرود. با خرید محصولات این شرکت از تدبیر پاسارگاد نوآور میتوانید به اصالت محصول خود نیز مطمئن باشید.

شماره تماس ها:

تلفن ۱: ۶۶۷۶۵۷۰۷-۰۲۱

تلفن ۲: ۶۶۷۶۵۹۲۴-۰۲۱

اینستاگرام: tadbirpasaegad.n.co@

به این صفحه امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *